Pentru protejarea consumatorilor împotriva riscului de a cumpăra şi consuma alimente perisabile din punct de vedere microbiologic, în condiţii de vară cu temperaturi ridicate, Inspectoratului Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţie a Consumatorilor a iniţiat verificarea modului de expunere la comercializare şi depozitare a produselor alimentare.
Această acţiune se va desfăşura la nivel naţional, pe toată perioada verii, controlîndu-se :
- unităţile de alimentaţie publică de tip fast-food, restaurant auto-servire, bufet de tip expres, pizzerie, restaurante, terase, etc;
- unităţile de alimentaţie publică şi din incinta în zonele de agrement, parcuri de distracţie, odihnă, şi anume verificarea chioşcurilor, tarabelor mobile de comercializare a băuturilor răcoritoare (cvasului), îngheţatei;
- unităţile de comercializare (magazine).
Recomandări pentru consumatori
La cumpărarea alimentelor din magazine:
- verificaţi data durabilităţii minimale a produsului;
- verificaţi lista ingredientelor;
- verificaţi dacă este respectată temperatura la care trebuie depozitat produsul alimentar in magazin, respectaţi şi dumneavoastră această temperatură acasă;
- nu decongelaţi şi recongelaţi un produs alimentar dacă producătorul interzice această acţiune;
- nu cumpăraţi alimente din locuri neautorizate.
La intrarea în unităţile de alimentaţie publică:
- acordaţi o atenţie deosebită stării de curăţenie din unitate;
- verificaţi dacă în lista meniu sunt afişate cantitatea şi preţul produselor;
- analizaţi modul de prezentare a personalului de servire (echipamentul de protecţie, curaţenia mîinilor, prezenţa rănilor/zgîrieturilor etc.);
- verificaţi în lumină gradul de curăţenie al paharelor existente pe masă;
- analizaţi gradul de curăţenie a tacîmurilor;
- analizaţi organoleptic felurile de mîncare aduse, iar dacă aveţi suspiciunea de produs alterat, refuzaţi mîncarea;
- în cazul fripturilor, prezenţa unor zone "mai arse" poate masca un anumit grad de alterare a cărnii din care a fost preparată;
- deşi este greu de apreciat, în cazul în care aveţi de la început suspiciuni privind cantitatea netă a porţiei, refuzaţi produsul şi solicitaţi cîntărirea acestuia.
La consumarea îngheţatei, un produs foarte căutat în zilele călduroase:
- acordaţi atenţie condiţiilor de depozitare atît în magazinul de desfacere cît şi la domiciliu; a produselor alimentare congelate, deci şi îngheţata, trebuie comercializată numai în stare congelată, astfel încît la decongelare trebuie să prezinte gust şi miros nemodificate, caracteristice sortimentelor respective;
- nu achiziţionaţi produse pentru care aveţi suspiciuni că au fost decongelate şi apoi recongelate;
- acordaţi atenţie modului de prezentare a ambalajului;
- nu achiziţionaţi produse la care constataţi că ambalajul este murdar sau nu este închis etanş;
- citiţi data durabilităţii minimale; refuzaţi produsele care prezintă data durabilităţii minimale modificată, depăşită sau pe care nu este înscrisă aceasta;
- la cumpărarea produselor alimentare solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba provenienţa produsului, în cazul unei reclamaţii.
În caz că aveţi de reclamat produse sau servicii necorespunzătoare sesizaţi Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţie a Consumatorilor (mun.Chişinău, str. Coca 28 bl.III, bir.12, fax.218-522), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorului vă stă la dispoziţie (tel.74-14-64).