vezi mai mult

The Sustainable Consumer
  
 
Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței s-a autosesizat pe cazul ghirlandelor luminoase periculoase din sursele mass-media
  
 
Cadourile pot fi înlocuite? Da, cu unele excepții
  
 
Prima   »  Presa   »  Comunicate de presă » Activitatea de supraveghere a pieţei şi protecţie a consumatorilor pentru perioada sem. I anul 2010

Activitatea de supraveghere a pieţei şi protecţie a consumatorilor pentru perioada sem. I anul 2010  

21.07.2010
Secţia relaţii cu consumatorii şi mass-media  2325 Accesări  

Atunci cînd măsurăm eficienţa activităţii IPSSPMPC, ţinem cont nu numai de statistica abaterilor descoperite şi a proceselor verbale întocmite, ci şi de efectele induse de acţiunile de control şi campaniile de informare: auto-protecţia consumatorilor şi conformarea voluntara a agenţilor economici.

Conţinutul reclamaţiilor înregistrate în această perioadă relevă o preocupare crescută a consumatorilor pentru calitatea produselor şi serviciilor. Statistica reclamaţiilor arată o corelaţie între numărul de reclamaţii înregistrate şi valoarea sau nivelul tehnologic al produselor şi serviciilor, pe primele locuri fiind produsele electronice (calculatoare, televizoare), electrocasnice, terminale mobile, servicii financiar bancare. Consumatorii informaţi sunt şi cei mai înclinaţi să reclame neconformitatea produselor sau serviciilor pe care le achiziţionează.

Rapoartele de control indică o creştere a gradului de conformare voluntară, observată în special în domeniile comerţului electronic, şi al serviciilor financiar-bancare. Trebuie de menţionat că acei agenţi care adoptă o atitudine activă de respectare a drepturilor consumatorilor reuşesc sa-şi păstreze sau sa-şi lărgească baza de clienţi chiar şi condiţiile crizei economice.

La nivel naţional au fost desfăşurate unele acţiuni tematice de control:

  • verificarea respectării drepturilor consumatorilor in cadrul vînzărilor de soldare, promoţionale sau de lichidare;
  • verificarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la calitatea materialelor de construcţie;
  • calitatea cărnii şi produselor din carne;
  • calitatea pîinii şi produselor de panificaţie;
  • calitatea aparatelor electrice de joasă tensiune;
  • calitatea materialelor de construcţie;
  • controlul metrologic legal la etapa de reparaţie şi verificare a mijloacelor de măsurare (inclusiv a contoarelor de apă);
  • controlul metrologic legal privind asigurarea metrologică a staţiilor de reparare şi deservire auto;

Cifrele simestrului I - 2010 se prezintă astfel:

  • numar de actiuni de control: 1132;
  • controale efectuate în comun cu alte autorităţi: 275;
  • controale planificate: 523 (încălcări depistate-453);
  • controale inopinate: 609 (încălcări depistate-);
  • produse supuse controlului în sumă: 151,502 mln. lei;
  • numar de amenzi aplicate: 52;
  • valoare amenzi aplicate: 689,271 mii lei;
  • numar de reclamatii inregistrate: 303;
  • numar probe prelevate: 203;
  • .neconformităţi depistate prin control: 962;
  • valoare produse neconforme, oprite definitiv de la comercializare: 15,158 mnl. lei;

Cele mai frecvente încălcări depistate în cadrul controalelor de stat:

  • plasarea pe piaţă, comercializarea produselor nemarcate/marcate neconform, fără informaţia în limba de stat - 356 cazuri;
  • neafişarea la vedere a  informaţiei pentru consumatori - 314 cazuri;
  • nerespectarea regulilor de comerţ (înşelare, neînmînarea bonului de casă) - 274 cazuri;
  • lipsa registrului de reclamaţii la întreprindere - 269 cazuri;
  • cu termenul de valabilitate al produselor expirat - 139 cazuri (1048 loturi);
  • asigurarea metrologică nesatisfăcătoare şi utilizarea mijloacelor de măsurare neverificate metrologic- 152 cazuri;
  • nesoluţionarea plîngerilor în termen - 65 cazuri;
  • în lipsa certificatelor de conformitate - 104 cazuri;
  • lipsa autorizaţiilor de funcţionare/licenţelor - 47 cazuri;
  • nerespectarea disciplinei tehnologice la fabricare - 51 cazuri;
  • nerespectarea condiţiilor tehnice de păstrare a produselor - 44 cazuri;
  • necorespunzătoare cerinţelor de calitate şi inofensivitate - 29 cazuri;
  • refuzul agentului economic de a înregistra petiţia consumatorului - 10 cazuri;
  • marcarea eronată a produselor - 9 cazuri;
  • falsificarea produselor - 4 cazuri;
  • lipsa facturilor fiscale - 28 cazuri;

Pentru neconformităţile depistate în cadrul supravegherii pieţei, către agenţii economici şi persoanele responsabile au fost aplicate următoarele măsuri juridice:

  • 934 prescripţii de înlăturare a neconformităţilor;
  • 526 prescripţii de interzicere temporară a lotului;
  • 149 prescripţii de interzicere a utilizării mijloacelor de măsurare neverificate, defectate;
  • 66 decizii de remediere gratuită a deficienţelor, înlocuire gratuită sau restituire a contravalorii produselor/serviciilor necorespunzătoare.
  • 6 prescripţii de interzicere definitivă (închirierea  mijloacelor de măsurare);

Din numărul total de procese-verbale -1841 încheiate şi remise spre examinare, cu răspuns:

  • procese-verbale examinate şi aplicate sancţiuni-575;
  • procese-verbale examinate şi încetate - 117;
  • în examinare - 330.

În caz, că aveţi de reclamat produse sau servicii necorespunzătoare, sesizaţi Inspectoratul (mun.Chişinău, str. E. Coca 28, bloc. III, bir.12, fax.218-522), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorului vă stă la dispoziţie (tel.74-14-64).

Secţia relaţii cu consumatorii şi mass-media

 

 
  Mărimea textului în document
Close
Prima   »  Presa   »  Comunicate de presă » Activitatea de supraveghere a pieţei şi protecţie a consumatorilor pentru perioada sem. I anul 2010
Adresa: mun.Chișinău, str. Vasile Alecsandri 78, MD-2012. Tel. +373 22 501 980    Fax. +373 22 501 981
Total vizitatori: 3560755 |  ieri: 921 |  azi: 247 |  online: 2   actualizat la: 03.11.2020
Creat de Brand.md